Tuesday, February 23, 2010

midvinternattens köld är hård och jag är less på det nu

Jag läser Sommarboken av Tove Jansson för att glömma att vintern fortfarande vintrar sig utanför fönstret. I den boken står det så många fina saker.

"Farmorn satte upp bilden på väggen med två häftstift och sa: Vilken utmärkt idé. Nu ska vi låta henne vara ifred.
Kan hon rita, frågade Sofia dystert.
Nej, svarade farmorn, antagligen inte. Hon hör nog till dedär som gör en enda bra sak och den aldrig mer."

"Det är underligt med kärlek, sa Sophia. Ju mer man älskar den andra dess mindre tycker den andra om en.
Det är alldeles riktigt, anmärkte farmorn. Och vad gör man då?
Man fortsätter att älska, svarade Sophia hotfullt. Man älskar värre och värre."

I och för sig pratar Sophia om sin katt och jag tycker väl inte att det stämmer helt och hållet egentligen men det är fint.
Det är en fin bok. Tove Jansson var utan tvekan genialisk.

Idag har vi varit på framtidsmässa så nu har jag en massa kataloger som jag borde kolla igenom. Fast jag vill inte det. Så jag har ingenting att göra. Jag vill göra ett kollage, det var längesen, men mamma säger att vi inte har nåt lim. Det är så man kan bli arg.

No comments: