Monday, March 07, 2011

liksom

Imorrn är det ju internationella kvinnodagen. Och på Umeå universitet händer det en del saker hela veckan som har med feminism att göra. Och det är ju ett bra initiativ. Men jag undrar (med risk att få en massa arga människor på mig) hur man kan påstå att man är feminist och alltså borde vilja ha ett jämställt samhälle när man bara vill att männen ska vara längst ner på skalan? Jag anser att jag själv är feminist såtillvida att jag vill ha jämställdhet, lika lön, lika rättigheter, lika villkor, och även om vi i Sverige är relativt jämställda (men absolut inte helt) så ser det ju verkligen inte ut så i hela världen, TYVÄRR. Men idag till exempel så satt jag och läste en broschyr om den här veckan på universitetet, och så stod det i slutet att "vi tipsar alla kvinnor, transpersoner och barn att komma på blablabla", kommer inte ihåg vad det var för event, det jag reagerade på var att männen tydligen inte tipsas om att komma dit. Huh? tänkte jag. Jag fattar inte riktigt den här grejen att kvinnor liksom ska resa sig ÖVER männen. Ska vi ta igen hur orättvis och ojämställt (vilket jag är väldigt medveten om att det har varit) det har varit senaste x antal tusen åren? Är inte meningen att det ska vara LIKA, alltså JÄMSTÄLLT? För det ska det naturligtvis vara. Jämställt SKA det vara. Men det blir ju inte så bra om det ska vara hierarki åt andra hållet. Ju.
Jaja.


Idag var det jobbigt att rida, fattar inte, hästen är 23 år gammal och kör med mig som jag vet inte vad. Kärring. Kommer ha ont i hela kroppen imorrn känns det som. Och så vill jag ha choklad.

1 comment:

Linn said...

Just den där grejen det tipsades om är Umeå Feministfestival, vilken inte är arrangerad av VSF (som har har arrangerat de flesta av de övriga aktiviteterna, woho) och anledningen till att vi bara tipsar kvinnor, barn och transpersoner om den är att den är kvinnoseparatistiskt, dvs män får får inte komma. Och det kan man ju tycka lite olika om, men jag tror inte att poängen med det hela är att kvinnorna ska höja sig över männen utan snarare att det ska vara någon slags "frizon" från det i överigt mansdominerade samhället. Jag tycker att det kan vara både bra och dåligt. Separatism för separatismens skull har jag inte mycket till övers för, men i vissa fall (som t.ex. feministiskt självförsvarskurser eller om det rör känsliga frågor såsom mäns våld mot kvinnor) tycker jag att det kan vara berättigat. Dock är det synd att hela eventet utesluter män, de hade ju kunnart dela upp det i en dag som var separatisktisk och en som var "co-ed" tycker jag.